toinetinghana.reismee.nl

Relaxdag...

Nou zeg, wat heeft het vannacht geonweert en een regen dat er gevallen is, te gek. De regen viel werkelijk met bakken uit de hemel. De bliksem flitsen waren erg fel en ook een paar donderslagen waren erg dichtbij. Rond 4.15 uur viel dan ook de stroom uit, nu niet vanwege besparing maar ws door de bliksem. Mara ja dat maakt niet uit, geen stroom is geen stroom. Tot een uur of 8 blijft het zachtjes nog wat druppen, daarna is het droog maar het blijft bewolkt. Hans zat al vroeg buiten, hij denkt eraan om een lange broek en een jas aan te doen. Nou snapt ie waarom ze het hier koud vinden bij 27 graden. De natte regen, de vochtige lucht en de wind maken het dat het koud aanvoelt. Maar ik vind dat het best meevalt en we eten gewoon buiten, in korte broek. Wat we vandaag gaan doen zijn we nog niet overuit, we hadden gedacht om een dagje te gaan zwemmen bij de brug in Soga-kope, maar het weer is er niet naar. Felix komt vm langs, hij is niet naar de kerk gegaan, zijn vrouw ook niet, die was moe en moest rusten. Felix heeft nog wat berekeningen mee gebracht zodat we thuis uit kunnen pluizen wat we nog aan geld nodig hebben om het gebouw af te kunnen maken. Wij hebben intussen de wekelijkse rekening van ons verblijf gekregen, maar die valt zo hoog uit dat ik het eens na ga tellen. Er staan enkele maaltijden op die wij niet gehad hebben, bv tilappia heb ik deze week niet gehad, dat is zeker. ook bij het drinken staan dingen zoals een pak vruchtensap,die niet van ons zijn. We laten het herberekenen, maar ook nu klopt er niets van. We leggen uit wat niet van ons is en ook de optelling klopt niet. Dan na drie keer alles natellen komen we aan een bedrag wat ongeveer wel kan kloppen. We betalen en geven hun zijn `zondagsgeld`ieder 2 cedis.

Het weer knapt op en we gaan toch naar Soga-kope, felix brengt ons naar het busstation, daar zullen we een tro-tro pakken naar Soga-kope. Felix vind het maar niets dat wij met een tro tro gaan, vaak zijn de busjes niet echt wat je noemt nieuw. Zeg maar dat ze er verschrikkelijk uitzien, beschadigd van binnen en van buiten en gammel. Ze worden propvol mensen, en soms ook dieren, geladen om zo zoveel mogelijk geld te vangen voor een ritje. Ik zeg tegen Felix dat hij er zo vaak mee weg gaat en dat hij ook nog steeds leeft. Hij maakt zich zorgen om ons of misschien nog erger, voelt zich verantwoordelijk, lief... We moeten 3 cedis de man betalen voor een ritje van zeg 40 minuten, dat is nog geen euro. Met een taxi zouden we 30 cedis kwijt zijn, als felix flink af zou dingen. Ik koop nog gauw wat nootjes voor bij het zwembad en als het busje vol is gaan we.We zitten nu met12 man in het soort volkswagenbusje.De chauffeur die rijd natuurlijk maar er zit ook een bijrijder bij, die zit mee achterin en bedient de schuifdeur. Nou dat is wel mooi om te vertellen. Een paar jaar geledenzaten we ook in zo`n busje op de terugweg van het zwemmen, Hans Antoon en ik. Ze stopte om iemand erin te laten, de bijrijder deed de schuifdeur open en die viel er zo uit... kun je nagaan in wat voor een conditie deze busjes zijn. Wij moesten toen zo lachen dat de mensen niet wisten wat er aan de hand was, zij gingen lachen om ons. Voor hun was dit niets apparts, dat er een deur uitvalt maar voor ons wel. Nou de deur werd er heel erg profesorisch in terug gezet en we reden weer verder,gewoon, niks gebeurd.De bijrijderhangt ook met zijn hoofd uit het raam op te kijken of er mensen mee willen met ons, in de dorpjes waar welangs rijden en hijroept hij Accra! Accra!, dat is de richting die het busje oprijd, en ook de eindbestemming. Onderweg moet er soms iemand uit en kan er later weer iemand in, vaak met een hoop bagage die niet meer in de achterbak past en ook mee op de slip moet. Op een gegeven moment zitten we met 17 man in het busje. De chauffeur rijd met behoorlijke snelheid en allen voor de bultjes op de weg remt hij, op het laatste moment af. Onderweg hebben we ook een controle moment, als je een volgend district inrijd word er gecontroleerd of je dingen mee neemt die niet verantwoord zijn. Hier word veel gesmokkeld op dit punt. Het smokkelwaar komt vaak uit Togo, de mensen stappen een stuk voor deze douane uit zo`n busje, lopen met de spullen de rimboe in, daar staat soms een auto hen op te wachten die dan met een omweg de spullen door smokkeld. Wij kunnen gewoon doorrijden en dan zijn we zo in Soga-kope, wara we uitstappen en een motor nemen om naar het hotel te gaan. Het hotel waar we heen gaan heet Sicneros, het ligt aan de rivier de volta. Het is er mooi, en niet zo heet als in Akatsi, vanwege de wind die hier waait bij de rivier. Vandaga is het echter bijna windstil, zien we ook aan het water. Het is niet druk bij het hotel, we gaan even op het terras bij het water zitten. Heerlijk, lekker vakantie.... Hans heeft er honger van gekregen en besteld wat te eten, ik neem een paar steeltjes friet, eigen gesneden en gebakken, lekker. Dan ga ik handdoeken halen bij de receptie om te zwemmen. Bij het zwembad nemen we ieder een ligbedje en is het heerlijk vertoeven in en langs het water. We hebben een heerlijke ontspannende middag. We hebben aan de motor jonge zijn telefoon nummer gevraagd en we zouden hem rond 16.00 uur belle dan komen ze ons weer ophalen. Ze brengen ons naar het busstation hier en we kijken welk busje ons aanstaat en ook de goede kant op gaat. Zo`n busje gaat of richting Accra of terug richting Aflou, wij moeten nu richting Aflou hebben, met bestemming Akatsi. We vinden er een en moeten er in gaan zitten, wachten tot ie vol is en we kunnen gaan vertrekken. Dat duurt niet heel lang. Onderweg komen er weer bij en er gaan eruit maar op een gegeven moment zitten we met 20 mensen in het busje. dat is wel heel veel, en ook nog ens niet alleen de mensen maar ook spullen, grote schalen tassen emmers en noem maar op. Er is zelfs iemand ingestapt met een hele slagers winkel bij. Een mevrouw die sate stokjes met vlees eraan verkoopt heeft dat in een kistje met glazen zijkantenzitten, Dit vervoerd ze op haar hoofd, in haar handen heeft ze dan een krukje waar ze de winkel opzet als er klanten zijn. Als we Akatsi in gereden komen zie ik een dood geitje op de weg liggen, dat is de eerste keer dat ik dat zie. ik vroeg me altijd al af of dat nooit eens fout gaat hier, dieren, zoals geiten kippenen hondenlopen hier langs de weg en steken maar wat over. Maar nu word ik er mee geconfronteerd, zielig hoor. het is denk ik net gebeurd, het ligt er nog zo vers, ik kijk maar vlug de andere kant op.Tegen 17.00 uur zijn we in Akatsi en heeft Felix intussen gebeld war we zijn. We ontmoeten elkaar bij Blue Skies. Felix is er even, hij gaat nu naar Accra rijden dan is hij morgenvroeg uit gerust. Nu is het ook niet zo druk op de weg, morgenvroeg wel. We nemen afscheid en zullen elkaar nog zien in Accra of Tema. Wij lopen naar ons huis, douchen en eten. hans neemt nasi goreng met ei en ik alleen fruit, ik heb geen honger vandaag. Chris komt nog even langs en wat later gaan we naar binnen, we zijn moe, van de relaxdag... Het was vandaag een bewolkte dag maar toch nog een temperatuur van29 graden, met gevoel van 33. Nu om 21.00 uur is het nog 27 en voelt het als 33.Welterusten.