toinetinghana.reismee.nl

Elftal...

Tjonge jonge wat zijn we hier al vroeg wakker de laatste tijd, het was 6.00 uur en klaar wakker. Dat kwam misschien ook wel wat doordat we de hele nacht geen stroom hadden gehad, light off, geen airco of ventilator dus. Maar we beginnen er wel aan te wennen om in de hitte te slapen. We zitten al vroeg buiten waar het al heel warm is om 7.00 uur. Hans is in ieder geval al vlakbij ons huisje, uit de zon gaan zitten. Na het ontbijt gaan we eerst naar de markt, nu is het nog niet zo warm, vanmiddag is het bijna niet te doen van de hitte en drukte daar. Het is er al druk met mensen maar we zien ook dat veel kraampjes nog niet bezet zijn. Mensen komen van dorpen ver uit de omtrek, Akatsi markt dag is een heel druk bezochte markt, ze komen er graag verkopen en kopen. Het is ook een hele grote bron van inkomsten voor de assembly, het gemeentehuis. Elke vierde dag is het markt hier. We zijn weer even naar de kraam van de moeder van Godwin gegaan, ze staat meteen vooraan rechts op de markt, ze heeft een goede plaats. Ze verkoopt zeep aan stuk, wasmiddel lucifers en meer van dat soort dingen. De meisjes Mabel en Rebecca zijn vandaag naar school maar als die uit is vanmiddag moeten ook zij mee helpen verkopen op de markt. Soms aan de kraam maar soms ook met een schaal op hun hoofd de markt op. Hoe groot de markt hier is dat weet ik niet maar gruwelijk groot... Als de markt `savonds af gelopen is gaan busjes vol geladen met heel veel mensen, goederen en dieren volgepakt naar huis. Ik ben op de markt opzoek naarmango`s, het is de tijd nog niet, nog een paar weken maar soms zijn er op de markt toch al te koop. Ergens in de buurt van hier zijn ze nu al rijp. Op het einde van de markt zie ik een mevrouw staan die ze verkoopt, de mango`s komen uit Togo zegt ze, daar zijn ze al rijp. We lopenweer richting de straat, Hans brengt de mango`s naar huis en ik ga met een motor naar het ziekenhuis. daar zijn ze al druk bezig om de moeders naar huis te sturen. de ronde is al klaar , ik kan nu niet veel doen en loop even over alle kamers. Ik kom ook bij de baby die gisteren binnen kwam met de ontstoken oogjes. Dat ziet er al een stuk beter uit, de oogleden zijn een stuk geslonken, ze doet alleen de oogjes nog niet open. ook het druppelen van de ogen gaat heel moeilijk. Ook het naveltje ziet er al rustiger uit, gelukkig. maarhet blijft heel zorgelijk. ook deze morgen is er weer een moeder binnen gekomen die thuis is bevallen, een kindje met ontstoken oogjes eneen naveltje dat met wat touwtjes heel onproffesioneel is afgebonden. De verloskundige verzorgd het babytje en ik vraag of er ook naar d emoeder gekeken word, want die zal ook wel niet goed verzorgd zijn na de bevalling. Nou dat doet ze ook. Ik vraag aan de moeder waarom ze niet naar het ziekenhuis is gekomen om te bevallen. Nou het was er ineens zegt ze. Ze is ook in de negen maanden zwangerschap niet naar de verloskundige geweest, net als dat andere meisje. Ook krijgen de baby`s die thuis geboren worden geen vitaminen K injectie en worden niet tegen polio inge-ent. Die komen nergens zegt dokter Bonsu. heel triest dus eigenlijk voor deze kindjes. Maar deze twee zijn nu toch in het ziekenhuis en krijgen de inentingen die zenodig hebben, ze zullen ze ook op controles gaan verwachten. Ik denk ook wel dat ze dat gaan doen, ze zijn wel iets geschrokken. Na deze consternatie ga ik naar de afdelingen om te kijken hoehet daar is, ook rustig. Dan help ik mee gaasjes knippen en vouwen, verder met het werk van gisteren.Tegen half een ga ik lunchen. daarna terug op de kraam afdeling.Daar is een moeder binnen gekomen die was op controle bij de verloskundige en is door gestuurd naar de afdeling.Ze heeftschrik niet al 3 tweelingen, 2 eenlingen en isnu in verwachting van een tweeling maar misschien wel van een drieling! Ze hebben nl op de echo nog ergens iets zien zitten, ws nummer 3 dus. Dat betekend als dat zo is dat ze dan 11 kinderen hebben. Een heel elftal zegt een verloskundige, ik zeg ja inclusief de keeper. Ze missen nog een scheidsrechter.. De vrouw is nu 27 weken zwanger en moet in het ziekenhuis blijven nu.Om twee uur is de overdracht van de dienst, ik luister en ga mee langs de bedden om te horen wie hoe en wat. Daarnaga ik met Linda de medicijnen uitdelen, detemperatuur en bloeddruk meten. Er zijn 2vrouwen binnen gekomen voor de middag die aan de gang zijn. Een van hen is erg bang, ze heeft een hele lieve zorgzame man die vanalles voor haar doet. meestal is er een zus of schoonmoeder bij maar nuheeft de man haar gebracht.Ze heeft even geleden gehuild omdat ze het zo eng en spannendvind allemaal,hoorde ik van een zuster. Als ik bij haar de bloeddruk opmeet vraagt ze hoe lang het nog duurt, ze zeiden dat ik 2 cm ontsluiting heb zegt ze. Ik zeg dat ik dadelijk na de ronde haar uitleg zal komen geven. Ze hebben een mooi houten plankje metdaarop alle 10 de cm uitgesneden zodat je kan laten zien hoever je bent. Ik laat het haar zien, ze schrikt ervan, zo weinig, en ze vraagt of ik ze niet een medicijn kan geven zodat het vlugger gaat. De weeen doen zo`n pijn en als dat nog zolang duurt. Ik zeg datje de natuur zijn gang moet laten gaan, het kan dadelijk misschien wel ineens heel vlug gaan, daar kun je niets van zeggen. Dan vertel ik haar dat ikzelf ook 2 bevallingen heb gehad, dat ik weet dat het lang kan duren en dat het best wel pijn doet, maar ik kon het, en jij kunt het ook. Ik probeer ze de buikademhaling te leren, ze kan daar nu nog best mee oefenen, het helpt echt als je probeert ontspannen te zijn. Als ik er nog ben zal ik bij de bevalling zijn, dat vind ze fijn. Ik zeg later op de gang dat ze wel binnen nu en 2 uur zal moeten bevallen dan. dat gaat ze niet lukken. Hans en Felix zijn gekomen, Felix heeft de uitslag van zijn bloed onderzoek, hij moet stoppen met alcohol drinken, de leverfuncties zijn wat verhoogd. Nou dat is niet moeilijk, zou ik zeggen. Zijn vrouw Agusta was hier ook blij mee, niet dat hij erg veel drinkt maar het is altijd fijner als je soms iets drinkt, alleen bij speciale gelegenheden en dan ook maar1 of 2 glaasjes, toch. We kijken nog eens naar de meterkast die Chris onze electricien gemaakt heeft, ze hebben er wat dingen bij gemaakt, er heeft een kleine generator hier gestaan en daar is een groep of zo voor bij gemaakt. geen wonder dat er enkele stopcontacten ontploft zijn en ook in ieder geval 3 ventilators aan het plafond. Ene prutser is hier bezig! We lopen het ziekenhuis rond om te kijken of hij er nog is maar hij is weg, jammer, maar daar gaan we volgende week nog achteraan. Met zijn flauwe kul hier dat de Gouverment Chris niet wil betalen, denken wij. Dezelfde gouverment betaald hem wel in Keta in het ziekenhuis. Wij zouden graag hebben dat Chris ook hier een contract krijgt dat als er iets stuk is hij degene is die het maakt, we doen ons best. We hebben gisteren een lijstje gemaakt van alles wat er stuk is of wat er niet is en ze zijn hiermee vanmorgen aan de slag gegaan. Hans hoort net dat alles zo snel mogelijk gemaakt zal gaan worden. Ze willen ons niet teleurstellen. Dan rijden we met Felix mee naar Blue Skies en drinken een drankje, Felix neemt sprite(7-up) Als hij die op heeft gaat hij naar huis rusten, want dat heb ik vergeten te vertellen hij moest ook 2 weken slapen, nou ik denk dat de dokter bedoelde uitrusten, niet te hard werken. Vanavond om 19.00 uur komt hij bij ons met de aannemer en de tegelzetter om een goede prijs voor het nog te leveren werk te maken.

Hans en ik gaan even later ook naar huis, douchen en even relaxen, binnen in ons hete huisje, waar de hele dag geen airco is aan geweest. We zetten de deur en ramen open zodat het er lekker doorwaait maar ook die wind is warm. We eten wat eerder als anders nu om 18.30 uur ivm het bezoek. Die zijn er stipt om 19.00 uur, we maken een lijst wat er nog moet gebeuren, dat valt toch altijd weer tegen.Morgen vroeg om 10.00 uur ontmoeten we elkaar bij de school waar de tegelzetter zijn prijs pas kan gaan maken. daaqrna gaan we samen naar het ziekenhuis kijken naar een stookgat wat daar gemaakt is om de rommel in op te stoken zodat de vuilnisbelt die nu op de speel plaats ontstaan is weg kan.

Om 20.15 uur zijn we klaar met vergaderen en iedereen gaat naar huis. Wij gaan ook naar binnen. Het was vandaag 32 graden en het voelde als 37, ook nu om 21.10 is het buiten nog 28 en voelt het als 32. Ik ga toch maar naar bed, buiten zit veel ongedierte vanavond.

Ik zie je morgen...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!