toinetinghana.reismee.nl

Eerste paasdag...

Het is zondag eerste paasdag, eens kijken hoe ze dat hier vieren. We hebben een heerlijk ontbijt 2 sneetjes BRUIN brood met een gebakken ei,( gekookt besteld) en ik hab vandaag chocomel. Nog niet gehad deze keer, niet aan gedacht ook. Ik leg er zelf een lekker chocolaatje bij, nog wat hans mee bracht uit het Nick hotel. Ik bewaar ze in de koelkast, heb ik af en toe iets lekkers. Na het ontbijt kleed ik me om om naar de kerk te gaan. De mis begon om 9.30 uur maar ik zorg dat ik er om 10.30 ben, tijd genoeg hij duurt vandaag tot 13.00 uur zei felix. Hans komt later. Ik loop op mijn gemak nara de kerk, er is geen plaats. Veel mensen zitten buiten aan beide zijkanten en ook bij de hoofd ingang zijn bankjes en stoelen neer gezet waar veel mensen zitten. Als de collecte is schiuf ik er van buiten uit ook tussen, maar later blijkt dat de mensen buiten geroepen worden om hun geld te geven, ik was te vroeg, beter opletten Toinet. Als de communie uitgedeelt word wacht ik dus tot dat de mensen buiten geroepen worden, maar helaas dat gebeurd niet. Ik denk dat die allemaal niet gedoopt zijn of niet voor de kerk zijn getrouwd want niemand gaat te communie. Nou heb ik er geen gehad, jammer, vind ik. Volgende week beter. Na de mis de gebruikelijke stuurgroep waarbij ik 1 keer geld ga brengen. Er staan allemaal kinderen op een rij met ieder een stoffen tasje met daarop de dag van de week. Ik doe mijn geld in het tasje van vrijdag. Later blijkt dat het iets met je geboortedag te maken heeft. Ze vieren hier de geboortedag, ik ben op een vrijdag geboren en zou hier dan als meisje Afi geheten hebben. Een jongen geboren op vrijdag heet Koffie, denk aan Koffie Anan. Zo heeft iedere dag van de week voor een jonge en voor een meisje een naam. Om 13.00 uur is het gedaan et de mis, we gaan naar een terrasje, het is erg heet vandaag. Ik bestel een shandy, dat is lang geleden. Het zit hier in een fles, light bier met lemon en er zit maar 2 procent alcohol in. Nou als we later naar huis lopen voel ik die 2 procent wel. We hebben afgesproken dat Felix ons morgenrond 11.00 uur ophaalt om dan samen met zijn gezin naar Soga kope te gaan waar ze volgens traditie van de brug over de Volta afspringen. Volgens mij is dat altijdop paaszaterdag, maar hier zegt iedereen dat het morgen is ze zijn er nog nooit geweest maar hebben er wel van gehoord.We gaan rusten in ons huisje bij de airco, jullie zitten ws bij de kachel. Verder doen we niet veel, ik dacht paaseieren te zoeken maar ik zie alleen her en der een gekleurd papiertje en daar heeft nog geen eitje ingezeten ook. Nee pasen betekend hier veelblijdschap, dansenen zingen in de kerk. Iedereen zegt prettig paasfeest, Happy Eastern tegen elkaar. Wat zeg ik, als we over straat lopen horen we nog heel vaak Happy Newyear, alsze iemand dit jaar nog niet gezien hebben zeggen ze dat tegen je. We eten lekkere friet met groenten en Hans heeft wat kip. het toetje is een halve ananas. Ik heb ook geen zin om te typen vandaag en ga heerlijk buiten zitten wat op fb kijken en een spelletje doen. hans ligt al op bed en slaapt. Uiteindelijk ga ik om 22.30 uur ook naar bed. See you tomorrow...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!