toinetinghana.reismee.nl

Niks...

Zaterdag, lang weekend ook hier, dat was gisteren al het geval. Op goede vrijdaghebben ze hier ook een vrije dag. Vandaag gaan we eerst naar de school kijken hoe ver de timmermannen zijn. We lopen er samen naar toe. Ze zijn druk bezig en we zien dat in bijna alle lokalen het plafond al uitgestrookt is. Ze zijn nu bezig op de gang, buiten. Een leraar van de school is er ook, hij helpt een beetje, rolt touw op. Hij vraagt of we mee gaan kijken naar de deuren, die liggen verderop bij een timmerman, ze zijn klaar. We lopen er naar toe en zien de deuren, het zijn niet de deuren zoals we in het ziekenhuis hebben, maar goed ze zijn klaar en goed voor de school. Ze worden op een aanhangwagentje met een motor ervoor geladen en naar school gebracht. Dan willen ze de deuren erin gaan maken maar er is geen hang en sluitwerk. Felix en Hans gaan dat kopen. Dan kunnen ze vooruit. Ik ben intussen naar het ziekenhuis gelopen, dwz halfweg vroeg een jonge op een motor of hij me weg mocht brengen, dat heb ik maar gedaan. In het ziekenhuis is ook nu weekenddienst en het is er erg rustig. Dokter Kwasi heeft dienst en ik loop mee met de ronde. Die duurt nu veel langer dan dat dr Bonsu het doet, die kent de patienten en personeel veel beter. Ik ga naar de afdeling kijken hoe het met het meisje is, wat gisteren zo geslagen werd, ze is er niet meer. Waarschijnlijk zijn de ouders gekomen en hebben haar mee naar huis genomen. De mannen met de brandwonden zijn er wel, ze liggen met zijn drieen op een kamer, kijkt erg gezellig, ze hebben goede buurt samen. Het gaat al weer ietsjes beter met ze zegt een van hen. Ik denk dat ze nu van de schrik zijn bekomen. Jullie kunnen hier mooi samen een feestje vieren, met water, geen alcohol, ja dat doen ze ook, ze lachen erom. Op de gang word een vrouw met veel brandwonden verzorgd, verband gewisseld. Op haar rug zijn grote vellen los, een broeder en een verpleegster zijn samen bezig om al het lossse vel te verwijderen. Ik zie aan de vrouw dat het pijn doet. De bruine huid heeft plaats gemaakt voor een kleur die erg veel lijkkt op die van ons. Net of ze een donker pak aan heeft dat nu uit gaat. Op sommige plaatsen is het goed doorbloed op andere minder. Ja ze heeft veel pijn. Op de dames afdeling is het ook rustig er zijn er veel naar huis. De vrouw die haar hand omhoog moest houden heeft hem weer omlaag, ik gebaar haar dat hij omhoog moet. Dan laat ze me zien dat er verband op haar hand ligt, het ligt los. Ik vraag of ik mag zien wat er aan de hand is, ze doet het verband omhoog en ik zie een wond, oei. De dokter zei gisteren dat als ze haar hand omhoog zou houden dat hij dan maandag een heel stik dunner zou zijn, ik ben benieuwd, er is misschien wel iets veel ergers aan de hand.. het meisje met de buiten baarmoederlijke zwangerschap maakt het naar omstandigheden ook goed, dwz beter dan gisteren, ze heeft nog pijn. Ik ga weer naar de kraamafdeling waar ik mijn tas pak om wat te gaan eten en drinken. Ik voel dat ik iets nodig heb, ik ben heel erg moe en het is ook nog eens ontzettend heet vandaag of ligt dat aan mij.Ik koop een fles water eneen oliebol . Bij de kokosnoten jonge wil ik een kokosnoot kopen, dan zie ik een bekende en hij ziet mij. Koop er twee zegt ie, ik denk oke dat doe ik krijgt hij er ook een. Maar hij heeft er twee voor mij gekocht, nou dat hoeft hij helemaal niet maar hij staat erop. Ik drink het heerlijke kokoswater eruit met een rietje en laat hem middendoor slaan. Hij maakt een lepeltje en ik geniet ervan. Na de lunch help ik nog mee op de afdeling om gaasjes te vouwen maar ik voel dtat ik nog steeds moe ben. Ik ga vandaag maar eens toegeven aan de moeheid en ik ga naar huis, achterop een motor. Ik drink wat en ga op bed liggen, lekker in de airco. Als ik even lig voel ik wat hoofdpijn, ik neem 2 paracetamol en val heel snel in slaap. Om 16.00 uur word ik wakker, Hans sliep ook. We zitten even buiten en gaan wat drinken halen in het dorp. In het hotel is al enkele dagen niet veel te krijgen, cola donker alcohol vrij bier fanta 7-up alles is op. Ze zeggen al 4 dagen dat het er morgen weer is maar niets. Hans heeft gehoord dat de weduwe, geen geld wil geven om het te kopen, bier word wel aangevuld. We lopen door de hitte naar de straat en gaan een winkeltje in, we kopen er enkele blikjes drinken. Op de terug weg gaan we op ons terrasje zitten bij Blue LSkies, ik stuur een berichtje naar felix of hij ook komt, ja hij komt eraan. We zitten gezellig wat te drinken en dan ziet Felix bij de winkel erlangs een bekende. Het is Kristy een zus van Godwin(Die nu in Nederland woont). Ik heb ze al heel lang niet meer gezien, ze woont en werkt in Accra in een ziekenhuis als verpleegkundige. Ze wil het even hebben over de reis die haar moeder binnenkort gaat maken naar Nederland. Ze maken zich zorgen, moeder kan geen Engels praten, hoe gata dat allemaal. Ik zeg dat hans goed voor haar zal zorgen en dat hij in het vliegtuig ook tegen de stuwardes zal zeggen dat ze extra aandacht verdient. hans zal ook kijken of er een stoel in zijn buurt is zodat hij ze in de gaten kan houden. Kristie heeft nu vakantie en is thuis bij haar moeder. Ze vraagt of ik een dezer dagen naar het huis wil komen dat beloof ik. Felix heeft intussen de chief bebelt of hij naar ons komt op het terras maar hij zit op een of andere bijeenkomst. Dan belt hij Torgbui Ahoo de vierde op, Hans is nu in Akatsi aangekomen en het is de gewoonte dat je dan bij hem komt groeten.Maar ook Torbgui is niet thuis nu, ook ergens naar een of ander festiviteit. Morgen dan, we zien morgen wel. Felix brengt ons naar huis, maar daarvoor laat hij ons trots het land zien dat Agusta zijn vrouw heeft gekocht. We rijden erlangs, het ligt er mooi naast een net in aanleg zijnde weg. Veel mensen doen dat, een stuk land kopen, dar gedrende de jaren een huis opbouwen zodat ze later een iets hebben. Dit is hun pensioentje eigenlijk. Het huis wat ze erop wil bouwen gaat ze verhuren voorlopig, zijn extrainkomsten. Felix zegt ook dat hij genoeg heeft, alles wat hij verdient stopt hij in zijn kinderen, hij wil dat ze naar school gaan en daarna door studeren. Hij vind het belangrijk dat ze later iets kunnen. Als we dan weer thuis zijn gaan we douchen en daarna buiten eten, friet met groeneten en ik een gebakken ei en Hans kip. Hans gaat weer naar binnen bijde airco zitten en ik blijf nog genieten van de temperatuur, heerlijk. het is nu om 22.20 28 graden en het voelt als 31...

't Zal wel geen paaseieren zoeken worden morgen... Good night...

Reacties

Reacties

harriette en carlo

Hoi toinet mooi en interessante verhalen en fijn dat jullie zo naar je zin hebben. Groetjes aan hans

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!