toinetinghana.reismee.nl

Happy Birthday...

Vannacht heb ik goed geslapen, ondanks dat ik eerst een hele grote kever/kakkerlak? in de douche aantrof, net voordat ik naar bed ging. Het beest wilde ik in de douchebak doen maar het ging onder een washandje zitten. Ik durfde het eerst niet aan te raken maar dacht ja als ik het niet doe zit ie dadelijk in mijn kamer, en dus ook vlak bij mijn bed. Ik moest dus wel iets, ik trok het washandje weg en dirigeerde hem in de douche. Kwijt, hij zat achter een emmer, kwam op me af gelopen en weer achter een emmer. Ik deed de sproeier aan en met heet water spoelde ik hem, met grote omwegen want hij strubbelde goed tegen, naar het afvoerputje, daar hield ik er een tijdje de hete sproeire op en ik zette vlug een klein emmertje op zijn kop erop, zodat hij er niet onder uit zou kunnen. Toen ik even later in bed lag hoorde ik het emmertje verschuiven, maar nee hij was er niet onderuit gekomen, tenminste ik zag hem niet lopen. Ik heb eerlijk gezegd ook niet onder de emmer gekeken. Ik denk als ie er niet meer zit kan ik het maar beter niet weten. Misschien is het ook nog zo dat 1 ook hier niet alleen komt... Het is 7.00 uur en ik sta op doe mijn ochtend ritueel, om 8.00 uur belt Chris al of ik klaar ben, nee Chris ik moet nog eten, heb ik wel al een poos geleden besteld maar is er nog niet. Ik moet hem bellen als ik ziver ben. Het meisje uit de keuken verontschuldigt zich dat het eten zo laat is, ze had een eitje gekookt, dat was mislukt, toen een nieuw, weer mislukt, kapot gekookt denk ik, maar daar komt ze niet mee aanzetten. Toen heeft ze maar een ei gebakken.. Ik heb vandaag in een weekend tas die ik nog niet echt uitgepakt had mijn thee gevonden en die drink ik, lekker zeg, kruiden thee. Om 8.30 bel ik Chris, maar dan zegt ie dat ik een kwartiertje moet wachten. Samen gaan we naar de school, vandaag komt de timmerman beginnen met het plafond. Hij is er al geweest vanmorgen vroeg maar toen was ik er niet, ze hebben hem gebelt en komt er dadelijk aan. Intussen ga ik naar een klaslokaal dat helemaal los van de school staat. Daar zitten erg veel kindjes in merk ik. De juffrouw is er niet, is wel op school maar ergens even overleggen. Ik zeg tegen de kinderen dat ze even goed moeten luisteren, het is doodstil. Ik wil graag dat ze voor mijn nichtje Marloes een liedje gaan zingen, happy birthday, ik vraag of ze dat kennen. Eerst zeggen ze nee maar als ik het voorzing weten ze het wel. Ik leer ze dat ze op het einde Marloes moeten zingen, dat is best moeilijk, ze kennen die naam niet. We oefenen een keer samen en dan gaan we naar buiten. Binnen filmen lukt niet, het is erg donker, bijna geen ramen en een smalle deur het is een kleine donkere benauwde ruimte en hier zitten wel heel veel kinderen in 1 klas, ik kan niet schatten maar je ziet ze op de film op fb, allemaal uit 1 klas.Ook is er geen licht en staat het nu in de schaduw van een boom. Buiten film ik het gezongen lied met mijn telefoon, op het einde laat ik ze flink jiuchen, ze vinden het geweldig. Ik kan ze het niet laten zien, het laden van de film duurt erg lang ik ben bang dat het niet gelukt is, daarom gaan we hetnog maar een keer opnemen. De juffrouw komt ook net terug, ik zeg dat ik dekinderen aanhet leren ben een liedje te zingen voor iemand in Nederland die jarig is. Oke zegt ze ga je gang, en ze gaat zelf weer even ergens anders naar toe.Ik heb het naar Marloes laten doorsturen. Ze vond het heel mooi! Dan is de timmerman er, we spreken het een en ander door en hij gaat beginnen met het hout in te smeren met spul dat het ongedierte dat er eventueel in kan zitten, dood. Ook de electricien jongens van Chris zijn aan het werk. Ik geef ze allemaal een t-shirt, van een motorracing team, heel blij zijn ze ermee, het word vlug in de tas gestopt. Ik word door Chris bij het ziekenhuis afgezet en ga naar de kraamafdeling. De verloskundigen zitten te eten iets met vis en... Ik word ook uitgenodigd mee te eten, ik bedank netjes, heb net mijn ontbijt gehad. De dokter komt zijn ronde doen, ik ga mee en luister goed naar wat hij verteld tegen de verloskundige en de patient. We komen op het einde uit op 3 keizersnedes vandaag en twee curretages. We wachten tot er stroom is, dan gaan we beginnen. Een van de keizersnedes is van de tweeling die allebei in stuit liggen. Een van de andere vrouwen voor de keizersnede wil even later niet, ze had het niet goed begrepen. De dokter had gezien dat dit haar vijfde zwangerschap was en maar 1 kind heeft, dat is nu bijna 13 jaar. Ze zei tegen hem dat ze lang had gesukkkeld om deze zwangerschap te hebben, alle keren waren van dezelfde man. Dat maakte het voor de dokter zo dat hij haar zeker een kindje gunt, via een keizersnede de minste kans op komplicaties. Ook zijn haar voeten erg oedemateus, niet een erg geod teken voor haar. Ze zegt dat ze niet wil, de dokter laat de situatie die ontstond goed opschrijven zodat later duidelijk is dat dit haar eigen keuze is. Ze gaat naar huis, met haar meegebrachte zus. Er ontstaan hier ooit misverstanden omdat de mensen niet goed begrijpen wat de dokter zegt. Vaak spreken de mensen uit de dorpjes geen engels, en moet een verloskundige van hier het allemaal vertalen. Dat komt toch anders over dan dan de dokter het uitlegd. De taal is zo vaak een probleem, ook omdat de dokter niet van hier is, wel uit Ghana maar niet van deze streek. De bedden waar de vrouwen na de keizersnede in komen worden alvast opgemaakt.Ze gaan dan nl naar een kamer van 3 bedden ipv 6, voor de rust. Dan komt de andere dokter op de afdeling en ik merk dat er iets aan de hand is. Later hoor ik dat een van de verloskundige, Mavis erbij betrokken is. Wat was er gebeurd, Mavis was aan het werk toen er aanzwangere mevrouw binnen kwam. Ze onderzocht de vrouw en ze moest blijven, tot die tijd waren de dokters en ok personeel nog aanwezig. Allesging zoals het moet. Toen kreeg de vrouw een bloeding, voor of na de bevalling dat weet ik niet, maar doet er niet toe. Mavis belde de dienstdoende dokter die inmiddels naar huis was. Ze legde de situatie uit, dat ze een dokter nodig had.De dokter zei dat hij moeen dat ze hem stoorde. Mavis wist nu niet wat te doen en liet de mevrouw naar een ander ziekenhuis brengen, in Abor waar wel een arts was. Nou daar is de dokter nu boos over, dat ze zomaar iemand doorstuurde naar een ander ziekenhuis. Ze had best zelf kunnen en moeten handelen. Nou zegt Mavis als ik dat gedaan had en het was niet goed afgelopen krijg ik de schuld als is het alleen al van de familie. Ikwas verantwoordelijk zegt ze en als de dokter vind dat hij moe is. Mavis heeft het er heel moeilijk mee de rest van de middsag, ik stel haar gerust en zeg dat ze goed heeft gehandeld, ze moet het proberenlos laten. Ik zeg dat ik denk dat de dokter goed weet dat hij fout is,maar kandat niet toegeven.Wij gaansamen naar de opertie kamer om de tweeling te halen. Dat is rond half een dat we stroom hebben, de mevrouw word klaargemaakt voor de operatie en de spullen die mee moeten worden klaargelegd. Inmiddels is de stroom weer uit, maar nu gaat het toch door, zelaten de kleine generator starten, die voor de operatiekamer, voor nood.Dan kunnen we gaan, op een brancard bed naar buiten. het is net heel hard biginnen te regenen onweren zelfs,ja daar zullen we toch door moeten. Als we in de omkleedruimte zijn, zijn we de eerste, we moeten lang wachten. De dokter, Bonsuen de anastesiste moeten nog eten en gaan dit eerst nog rustig zitten te doen. Als ik eerlijk ben heb ik ook nog niets gehad. Uiteindelijk gaan we om iets over half twee beginnen. De dokter pikt eerst een paar keer met een picet in de buik of de verdoving al goed zijn werk zoet, ja. Hij wil de snee maken en floep...ook de generator stopt ermee. Geen licht geen monitor niks. Gauw gaan er twee op zoek op een afdeling naar lampen die opgeladen zijn, en ze schijnen met die lampen op het operatie gebied, zodat we kunnen beginnen. De dokter wil niet langer wachten want anders is de verdoving dadelijk uitgewerkt. het eerste kindje komt er erg moeilijk uit, en als ik het ontvang is het in eerste instantie niet zoals het moet, het ziet blauw/grijs enademt nauwelijks. Ik geef het snel door aan de Mavis en die gaat wrijven over rug en buik en houd het op de kop, slaat flink op de voetjes zodat het gaat ademen/huilen. Het wil maar niet lukken, en inmiddels sta ik klaar om enkele minuten later het tweede kindje te ontvangen van de dokter. deze is erg klein maar is qua kleur beter. ook dit kindje heeft moeite om op gang te komen maar doet het beter. Uiteindelijk komen ze er allebei goed door, en worden ze gewogen. De eerst, het meisje weegt 4 pond en 2 onshet jongetje is 1800 gr, je ziet ook een groot verschil tussen die twee. We pakken ze in geven door wat het zijn en gewicht enz. Ik moet het jongetje aan de moeder laten zien, en wel zo dat ze ook ziet dat het een jongen is. Ze knikt, is blij. Mavis en ik gaan met de baby's naar de afdeling, de rest blijft in de ok, verzorgd de moeder. Wij gaan de baby`' in schone doeken wikkelen en ze krijgen een spuitje. Dan liggen ze met zijn tweeen in een van dedoorzichtige bedjes die wij hier in 2007 brachten. Ze worden naar de gag gerold. Daar moeten ze wachten tot de moeder er is. ook de familie word verzocht niet naar de baby's te gaan kijken, dat mag pas als de moeder terug is. Ze moeten wachten maar dat vinden ze meoilijk, ik zeg dat alles goed is en ze weten wel al dat het een meisje en een jongen zijn. Danruimen we alles op, als de moeder terug is wordt ze in haar eigen bed getild en gaan wij weer naar de ok met de volgende moeder. Dit word 1 baby, het zal een flinke zijn. Nog steeds is er geen stroom en valt ook nu de generator heel even uit, maar lost zich weer snel op, of zijn we gewoon wat minder in paniek als eerder. De bevalling verloopt voorspoedig een gezond meisje word er geboren, wij verzorgen het en gaan weer naar de kraamafdeling. Als de baby in zijn bedje ligt ga ik eerst maar eens iets eten en drinken het is 15.30 man, veel te laat. Ik koop een blikje malta, alcohol vrij bier, om wat aan suikers binnen te krijgen en neem een oliebol, die ga ik onder een afdak op zitten eten. Dan weer naar binnen, de moeder is nog niet terug van de o k, ik ga kijken of ze klaar is, ja ze mag mee. Ik moet eerst iemand halen die me helpt want de weg hiernaar toe en terug natuurlijk is niet dat je zegt vlak er zitten hobbels gaten en verhogingen in de weg. De man van deze mevrouw gaat ze mee halen met mij. Als ook zij in haar bed ligt moet ik gaan, het is 16.30, Chris komt me zo halen, nee ik zie hem al staan, hij wacht op me binnen al. We gaan eerst fruit kopen onderweg en dan naar huis. Het regent nog iets, niet veel, het voelt wel fris op de motor. In het hotel komt even over vijf de timmerman, de spijkers halen en het geld wat hij nog te goed had. Hij drinkt wat en gaat naar huis. Ik ga mijn eten bestellen, friet met gemengde groenten en gebakken ei(streuf ei). Ja het lijkt eenzijdig maar ik varieer toch goed met friet of planteen en een gebakken of gekookt ei,vind ik. Na het douchen, het beest zat niet meer onder de emmer, heb ik nog lekker buiten gezeten. Het was vandaag31 graden met het gevoel van 36 staat erop de tablett. Bij jullie 7 en storm...? Sleep well.....

Reacties

Reacties

angela

Hallo toinet

Het is fijn om alles te kunnen lezen wat jij daar allemaal doet.
Fijn dat jij daar mee kunt helpen. Maar het is natuurlijk ook erg emotioneel wat jij daar allemaal mee maakt .Wij lezen reizen allemaal met jullie mee. Groetjes van ons allen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!