toinetinghana.reismee.nl

Regen...

Vannacht enkele keren wakker geworden van de generator, want de stroom was weer uit gezetvanaf 23.45 uur. Het is een geruwelijke herrie die generator maar toch fijn dat ik dan wat airco heb, het is erg heet hier, ook in de nacht koelt het niet af. Als ik wakker wordt en dat is toevallig vandaag vrij vroeg, 6.45, zie ik dat het geregent heeft, ik heb er niets van gehoord. Ik kleed me aan en bestel een ontbijt een snee brood met een gekookt ei en thee. Ik eet net als altijd lekker buiten, maar als ik net aan het eten ben begint het te regenen, ik blijf maar zitten onder mijn prieeltje, word er niet nat. Maar dan gaat het me ineens gieten... ik moet een keer of drie lopen om alles binnen te krijgen, I pad telefoon bord eten en kan thee. Klets nat ben ik ervan geworden, ja als het regent dan regent het hier ook, kun je je niet voorstellen hoe hard. Ik hoor hetin de verte ook donderen, ook dat nog onweer daar heb ik het niet op. Binnen doe ik de ramen, dat zijn een soort jaloezien, dicht, dan hoor en zie ik minder van het onweer. Ik ga maar op bed zitten eten en hierna liggen, uitrusten. ik kan nu niets doen dan mijn mail checken en wat op fb kijken. Ik val ook even in slaap. Het duurt tot een uur of 10, tenminste met het hard regenen, dan druppelt het nog flink heen. Ik denk, ik doe mijn jas aan en ik loop richting ziekenhuis. Met mijn sandalen aan door de slijk want het eerste lange stuk is zandweg en door de regen is die behoorlijk toegetakeld. Ik kijk goed of ik geen slangen zie, want, zo zeggen ze, die komen uit het gewas om zichop te laten warmenop de weg. Ik zie er geen gelukkig. Bij de weg aangekomen besluit ik geen motor te pakken om achterop te gaan, na de regen is het best wel glad op de weg en ik zou eens vallen... (dat doet ons Angela wel)...Ik loop naar het ziekenhuis het is een kilometer of 4a5. Onderweg kom ik bekenden tegen en telkens moet ik even stoppen om te buurten. Als eerste stop ik bij de naaister, die ook de uniformpjes voor de school gemaakt heeft. Mijn rugzak is kapot en ik vraag of ze die kan maken, dat doet ze meteen even. Ze verteld volop over wat haar is overkomen het laatste jaar en ik luister. niet dat ik alles versta en begrijp maar het groten deel wel. Dan kan onderweg mijn jas al snel uit, het is alweer erg warm intussen, ik kombij het ziekenhuis aan. . Tot mijn grote verbazing zie ik dat het al bijna 13.00 uur is. Geen wonder dat ik honger heben dorst. Ik ga tegenover de weg wat halen en hierna weer aan het werk. Ik help de verloskundige met de medicijnen uitdelen, temperatuur opnemen en de bloeddruk meten. Ook schrijf ik het op in de registratieboekjes (dossiers). Er is wat opschudding geweest met de man van 1 van de patienten, hij wilde de spullen voor de bevalling niet komen afgeven, dat is niet zo erg, dan gebruiken ze die uit het ziekenhuis maar dat moet wel betaald worden. ook dat was hij niet van plan. Het gaat dan over spullen die een vrouw die gaat bevallen zelf mee moet brengen, een zeiltje (kraam)verband meestal is dit maandverband, wc papier een navelklem ed .Later blijkt dat een van deze familieleden iets van een zuster heeft mee genomen, de verloskundige is iets van zeep kwijt. Er word flink over gepraat wie misschien iets gezien heeft, maar we komen er niet uit, het is weg. Er zijn geen bevallingen in het vooruitzicht nu en ik ga maar op tijd naar huis. Felix komt straks nog tussen 18.00 en 18.30 uur denkt hij. Ik ga opzoek naar een motor, die staan altijs klaar bij de weg en brengen je graag weg. Ik kan niet onthouden we me al eens wegbracht dus ik doe altijd maar wie me het eerst ziet die mag me wegbrengen. het kost 1 cedi naar het hotel, maar ik moet onderweg nog fruit gaankopen bij mijn fruitkraampje. Ik kijk wat er is ik lust vandaag poo poo dat is papaya, lekker met een beetje citroen erover, maar die heeft ze niet. Ik koop ook verse geroosterde pinda.s. Die zitten in plastic verpakt met 5 kleine bolletjes boven elkaar. Vers...en lekker...dat wil je niet weten zo lekker! Ik loop verder naar mijn hotel en als erik aankom breng ik eerst mijn fruit naar de keuken en bestel ik eten. Vandaag wil ik gefrituurde planteen, dat is een soort banaan die om zo te eten niet lekker is maar wel als hij gekookt of gebakken is, ik wil daar gekookte groentes bij, geen vis of vlees vandaag, ik risceer het niet, mijn buik is nu weer zo goed als hij zijn moet. Ik wil een flesje cola, is er niet, dan alcohol vrij donker bier, ie ook op dan 7-up die is er wel. Ik drink lekker wat en ga me douchen als de stroom er is en dat isom 18.15 uur vandaag. Naderhand lees ik mijn e-mails dat is het dan ook want ik kan er zelf geen verzenden, lukt niet vanuit hier met mijn dingen.. Als ik het eten, samen met de poes, op heb komen Felix zijn vrouw Agusta en kindjes Lilian Eirom en Lesley op bezoek. Ook is er een jonge bij die bij ze in huis woont en allerlei klusjes doet, hij heet Sammy. Sammy komt uit Togo, hij kan niet zo goed Engels praten maar wel Frans maar dat kan ik dan weer niet zo goed, oftewel helemaal niet meer. Sammy doet klusjes in huis bij Felix, en hij woont er omdat Felix meestal 2 weken van huis is voor zijn werk in de stad Accra,is er dan toch een man in huis. Nou ja man, ik vraag of hij ook op school zit, hij lijkt me een jaar of 12-13-14, nee hij zit nog niet op school! Hij gaat binnenkort wel beginnen hij moet nl engels leren en daarom in klas 3 of 4 beginnen met het alfabet in het Engels, Dan vraag ik hoe oud hij is, hij is 22. Moet je nagaan 22 jaar en dadelijk in groep 3 of 4 zitten, ja dat is hier heel normaal. op de school zie je in de klassen vaak veel verschillende leeftijden zitten, de een mag al meteen met de 4 jaar net als bij ons naar school, een ander kindje mag van de moeder pas naar school als hij 10 jaar of soms nog ouder is. Soms vinden de vader, maar meestal de moeder dat de kinderen thuis mee moeten helpen op het land en met water halen en zo, ze moeten mee werken voor de kost. Naar school gaan is te duur denken ze, maar deze school is gratis, het is de rooms Katholieke school. Ze moeten wel zelf een uniform laten maken, maar schoolgeldhoeven ze niet te betalen opdeze school. De ouders van nu wetenwel dat het goed is om hun kinderen naar school te laten gaan zodat ze ietskunnen leren. De kindjes vinden het ook fijn om naar school te mogen, al zal dat vastook wel niet altijd elke dag zijn, net als bij ons denk ik. Bij Sammy is het zo dat hij in ruil dat hij bij Felix en Agusta in huis mee helpt, hij van hun naar school mag, en ze zorgen ook voor hem. Hij werkt er eigenlijk een beetje voor, om naar school te mogen. We drinken samen wat en er word volop gepraat, over de vooruitgang met de bouw van de school. Als ze weer naar huis gaan ga ik binnen zitten, ik begin aan mijn verhaal te typen, heb nog veel in te halen. Het is 23.30 als ik naar bed ga en net voor ik er naar toe wil gaan lopen gaat de stroom uit, pikdonker, op gevoel loop ik naar mijn nachtkastje waar ik een lampje, mag-lightje op heb liggen, heb ik toch even iets licht. Ik ga snel slapen, maar ik kan niet liggen, zoals elke keer heb ik ook nu veel last van mijn rug als ik in bed lig. ik denk dat het of door het matras of door de airco komt of beide een beetje. Ik ga opzoek naar paracetamol maar helaas die kan ik niet vinden. Dan zal ik het toch zo moeten proberen. Welterusten en tot morgen...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!