toinetinghana.reismee.nl

Naar de projecten met Sammy, de Chief (burgemeester)

Goede morgen. Vanmorgen word ik wakker en het is al 8.00 uur, ik schrik ervan wanttussen 8.30 en 9.00 uur komt de chief meal ophalen...Ikwas me en kleed me aan, ik voelde tegen de morgen al dat mijn buik niet helemaal is zoals ik dat zou wensen, dat kan ik niet gebruiken. Dat gebeurd meestal wel een keer in een verblijf hier maar nu al meteen eenvan de eerste dagen is toch wel te gek. Ik denk na wathet kan zijn geweest enik kom niet verder danhet avond eten, vanavond nogmaals uitleggen hoe het moet. Ik moet een paar keer naar de wc, het lijkt mee te vallen.Ik bestel geen ontbijt durfhet niet te eten en het is al tijd om klaar te staan. Dan even later komt sammy eraanom samen naar de school die we met stichting Adinkra aan het bouwen zijn te bezoeken, en gaan we kijken bij het ziekenhuis. Wij hebben van een health center, een soort wit gele kruis gebouw, een ziekenhuis weten te realiseren met hulp van vele uit Gemert en omstreken, en later daarbij een kraamafdeling gebouwd. Bij de opening van dit gebouw was er een afgevaardigde van de regering die zag wat wij al hebben gedaan hier in Akatsi. Hij heeft hierdoor de regering ervan overtuigd dat Akatsi ziekenhuis waardig is. De regering heeft nu het plan op gepakt en is aan het bouwen: een gebouw voor de was dames, alles word hier met de hand gewassen, beddegoed van ziekenhuis enz. een heren en een dames afdeling een operatiekamer en achter in het veld een mortuarium. Ook komt er een nieuw huis waar de dokter kan wonen en een flat voor de verpleging. Tjonge jonge jonge wat zijn wij trots datZIJ dit opgepakt hebben, een kroon op ons werk... Het is al een heel eind, op de meeste gebouwen zit het dak er al op.

Bij de school zijn ze ook al ver, het gebouw staat er en het dak zit erop, binnen zijn enkele hulpjes van de electricien sleuven aan het kappen waar de electriciteitsleidingen inkomen. We hebben dezelfde electricien alsdiehet ziekenhuis mee hielp, hij weet van onze manier van werken, hij laat ook nu zien dat hij heeft geleerd van onsdathet verstandiger is om eerst de leidingen te leggen en later pas te stucadoren! In de opslagruimten ligt al heel veel materiaal wat verder nog nodig is. Felix heeft alles al laten kopen, heel slim van hem want alles word hier met de dag duurder.

Ik blijf verder deze dag in het ziekenhuis, ik had niet gezegd dat ik zou komen dus het is voor iedereen een verassing en ze zijn blij me weer te zien. Ik ontmoet twee nieuwe jonge dokters, die hier nu werken. Ze doen hun werk goed hoor ik van de verloskundigen en de verpleging ze werken goed en fijn samen en ook het onderling contact is goed merk ik. Ook ik heb een hele goed eeerste indruk van beide en dit word al snel bevestigd als er plotselingeen keizersnede op het program komt. De dokter vind het heel normaal dat ik meega en dat doe ik dan ook heel graag, al hield ik me even op de achtergrond. Het is even een heel gedoe, er is geen stroom en ook de grote generator bij het ziekenhuis is kapot, deze zijn ze gisteren komen maken maar is niet gelukt, iets met de moter zei de directeur van het ziekenhuis. Morgen of zo komen ze terug, dat is wel te hopen. Nu hebben ze gelukkig nog een kleine generator die alleen in noodgevallen voor de operatiekamer gebruikt wordt, ook deze heeft even startproblemen. Je zou er maar liggen als vrouw, te wachten op een keizersnede... maar hier bij deze vrouwen gaat dat allemaal langs ze heen, gelukkig maar.Er word een gezonde jonge geboren en ook de moeder maakt het goed. Later op de afdeling doe ik mee een ronde en sluit enkele infusen aan. Tussen de middag ga ik aan de andere kant van de straat wat eten en drink ik een blikje cola. 'sMiddags is er een bevalling, eentje waarbij de vrouw niet luistert naar de verloskundige, ze schreeuwt alleen maar heel hard. Ze blijft zichzo ongepast gedragen, de verloskundige schreeuwt tegen haar en slaat een paar keer flink tegen een been van de moeder.Ze perst als ze nog niet mag persen, bij 7cm al. de verloskundige constateert een bloeding, waaruit blijkt dat het niet goed gaat met het kindje als het niet vlug geboren wordt. Binnen enkele minuten is het er, ik ben vergeten te kijken wat het was ik moest helpen mee alles vast te houden zodat niet alles op de grond zou vallen. Ook bij het schoonmaken van de moeder blijft ze hard schreeuwen, de verloskundige is er niet blij mee, als de placenta geboren word blijkt dat deze er niet goed uitziet, gelukkig is alles goed gegaan. Op het zelfde moment word bij een andere vrouw op dezelfde kamer een onderzoek gedaan, het schiet niet op met de ontsluiting. De dokter zei vanmorgen al dat ze om 17.00 uur bevallen moet zijn anders...keizersnede. Nog even wachten. dan is de dokter er om bij een mevr. een curretage te doen, dit gaat ook in deze kamer, de vrouw ligt recht voor een raam. Zonder verdoving wordt dit gedaan, ik zie dat de vrouw echt heel veel pijn heeft... ik kan niets doen als terug kijken en aangeven als het bijna klaar is, dat blijkt al heel wat te zijn geweest...wat is ze blij dat het klaar is. Als de dokter net is aangelopen word hij terug geroepen om te kijken naar de vrouw die om 17.00 uur bevallen moest zijn. Ik hoor later dat ook dat een keizersnede is geworden. alles goed gegaan.

Dan is het tijd voor mij om naar huis te gaan, ik ga achterop een brommer en laat me bij Magava afzetten. Daar drink ik even iets enzit iklekker onder mijn prieeltje. Dan komt er bezoek aan, het is Chris, de electricien. Hij komt me laten zien wat hij nodig heeft voor de electriciteit aan te kunnen leggen op de school, het is heel wat. Ik laat hem zeggen wat het verstandigste is, daarbij komen we uit dat we geen Britse aansluitingen nemen maar de wel iets duurdere maar meest gangbare. Hij beloofd me hier nog met Felix over te hebben. We praten nog wat en dan gaat hij naar huis, het is al een beetje donker aan het worden. De stroom is er, vlug de airco aangezet en de telefoons aan de oplader. Als Chris weg is bestel ik eten, friet met kip en groenten, ik zeg dat ze de groentenmaar moeten koken want het eten gisteren is me niet goed bevallen, ik had vanmorgen last van wat dunnere ontlasting. De kok is er zelf vandaag en ik leg ook aan hem uit hoe het eten bereidmoet worden. Als ik wegloop hoor ik het meisje zeggen dat ik boneless chicken wil, kip zonder botjes, dit omdat ik gisteren vis zonder hoodf en staart wilde. Danga ik onder de douche, verzorg me, dwz ik smeer mezelf in met muggencreme. Eerst hadden we altijd Deet bij maar hier verkopen ze veel fijner spul tegen de muggen, het smeert lekker en het ruikt beter. Tot nu toe nog geen last van de muggen gehad. Vandaag ga ik wat later slapen, het lukt me niet dus doe ik nog wat op de computer. Uiteindelijk ga ik toch maar slapen, met stroom tot 23.30, dan een poos zonder en later de generator weer. Welterusten.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!